چیـــــــرستان

اگر در باغ عشق آیی همه فراش دل یابی

چیـــــــرستان

اگر در باغ عشق آیی همه فراش دل یابی

چیـــــــرستان

نوشته هایم بی‌هدفند؛ که غایت والاترین‌ اهداف جز پوچی نیست.

بایگانی

لبم رو سیاه مکن.

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۵۹ ق.ظ

من یه عروسک آنابل‌طور رو با هزار سختی درست کردم و تو اتاقم دارم و هر بچه‌ای رد می‌شه و هرکاری می‌کنه بهش اشاره می‌کنم. می‌گم اینم بدون اجازه وارد اتاقم شده بود که الآن چشمش سیاهه و تو کله‌اش میخ داره و انگشتاش قطع شده‌ان و یه کاتر رفته تو قلبش.

باری، تعجب نکردم که چند روز پیش دیدم درخشان -خواهر 4 ساله‌ام- با ناراحتی نشسته رو تختم و می‌گه من نمی‌ذارم تو لبم رو سیاه کنی رُرد چیره.

پرسیدم چی باعث شده فکر کنه من لبش رو سیاه می‌کنم و این اصلا یعنی چی.

می‌گه تو خودت گفتی وقتی به بالدر تیر خورد لبش سیاه شد. یادم اومد که داستان مرگ بالدر به دست لوکی رو براش تعریف کرده بودم به تفصیل و جنازه بالدر رو اینجوری توصیف کرده بودم: صورتش خاکستری شد و لبش سیاه، خون از چشم و گوشش می‌پاشید بیرون و می‌لرزید.

چقدر بچه‌ها همه‌چیز یادشون می‌مونه. بهش اطمینان دادم که هیچ وقت لبشو سیاه نمی‌کنم و اون مهارتام مختص دشمنان لرد چیره است و هرکی جرئت کنه بالاتر از گل به درخشانم بگه. خوشحال شد و با خنده رفت. درم پشت سرش نبست. :/


+ پسرداییم، هم کوچیکه و چند وقت پیش بهم گفت لرد چیره، من کثیفم. منو نخور. :) مگه من چی‌کار می‌کنم چنین نگاه‌هایی دارن بهم؟

۹۷/۰۵/۰۷
چیره

نظرات  (۶)

این داستانا چیه برا بچه تعریف میکنید آخه ؟؟
طفلی معلوم نیست چقد خواب بد دیده!
پاسخ:
آخه تو ماشین گریه می‌کرد. باید ساکتش می‌کردم. اون لحظه فقط اینو یادم اومد.
ررد چیره دیگه چیه؟
پاسخ:
تلفظ اشتباه لرد چیره. به صورت "رُرد چیره".
بعد معنیش می‌شه: «سرور پیروز»؟
پاسخ:
لرد که لقب نجیب‌زادگان انگلیس و فرانسه و ... است و معمولا ترجمه نمی‌شه. صرفا برای خالی نموندن عریضه و نشان‌دادن احترامه به چیره تعالی.

چیره هم که یعنی "غالب، پیروز، مسلط" که منظور من بیشتر به معنی پایانیش بوده که چیرگی و تسلط لرد چیره رو در تمامی حیطه‌ها نشون می‌ده.

البته ترجمه شما هم خالی از لطف نیست، پذیرفته می‌شه!
آها عجبب! پس اسم مستعاره! من اصلاً حواسم نبود و مونده بودم بچهٔ چهارساله چطور چنین کلمهٔ عجیبی گفته.

خوب چقدر خوب که مفهوم این اسم مستعار رو هم فهمیدیم.
پاسخ:
از مشکل‌های من با زبون پارسی اینه که نمی‌شه راه بیفتیم و یه صفت بگیم، بدون این که فعل بیاریم. انگلیسی مملکت میاد می‌گه awkward یا weird و ما حتما باید بگیم عجیــه. البته شما راحت بیخیال شدین و همون جوری گفتینش.

در دفاع از خودم، اسم نویسنده هم پایین مطلب بود!

* از دیگر تلفظ‌های عجیب لرد چیره، گل‌چهره است که همین پسرداییه می‌گه. یعنی خاک تو سر من و اسم انتخاب کردنم. :دی
آره. ببخشید دقت نکردم زیاد به اسم. ولی خوب نیازی به دفاع هم نبود چون ایرادی نگرفتم :))

درباره زبون فارسی هم بعید می‌دونم! عجب، زیبا، قشنگ (مثلاً: چه قشنگ) و... 
کاملا این دستوزبان تو فارسی هست.
فارسی و انگلیسی هم‌ریشه هستن. اکثر ساختارشون شبیهه
پاسخ:
ما نمی‌تونیم بگیم nice! باید بگیم زیباست، کسی نمی‌گه "زیبا!". این خیی مورد کوچیکیه البته.

تو تئوری بله، ولی بعد از سال‌ها اختلاط زبان‌‌ها دیگه کمتر شباهتی مونده. بر اساس این طبقه بندی پارسی و آلمانی بیشتر شبیه‌اند تا پارسی و عربی. منم اون موقع که فهمیدم خیلی برام جالب بود. چون اگه از دور نگاه کنیم عربی و پارسی خیلی تفاوت دارن. "وزن"‌ها برای مثال. شیوه‌ی جمع بستن و صیغه‌های فعل.
فکر کنم زبون فارسی‌ای که مد نظرته یه کم با زبون فارسی‌ای که جریان داره متفاوته! چون زبون فارسی، زبونی‌ هست که ما استفاده می‌کنیم و خوب «زیبا» خیلی هم کابرد داره.
مثلا جست‌جو کردم: «"بسیار زیبا"» رو توی گوگل و 17,000,000 نتیجه آورد. خوب پس واضحه که توی فارسی هست :))

مثلا زبونی که من باهاش حرف می‌زنم خیلی زیاد از «چقدر جالب»، «چقدر بد»، «چقدر زشت»، «چقدر خوب» استفاده می‌کنه.
پس به نظرم ما صفت بدون «هست/است» رو داریم. دقیقاً مثل انگلیسی وقتی تنها از صفت استفاده می‌کنیم.
مثلا وقتی کلی کتاب یه جا می‌بینیم می‌تونیم بگیم: «چقدر کتابا زیاده» یا «چقدر زیاد» بدون این که «هست» رو آخرش بیاریم

پاسخ:
"چقدر" و "چه" و "عجب" که ما پیش از صفت می‌آریم هم تو انگلیسی معادل داره مثل what a nice lady! یا what a great idea! که باز هم انگار یه اصطلاح اضافی رو باید بچسبونیم به صفت مورد نظر.

ولی کلا منظورم اینا نیستن. منظورم اون راحتی‌ایه که می‌تونی بعد دیدن یه نقاشی زیبا، تو کامنتا بنویسی awesome! خب، شاید فقط منم. من نمی‌تونم برم زیر پستی و بگم :جالب!
باید حتما بگم جالبه!

ولی اون بسیار زیبا که به حروف قبل و بعدش نگاه نمی‌کنه برای نشون دادن. ممکنه بعدش فعل هم به کار برده شده باشه.

جدی ما داریم در مورد چنین چیزی بحث می‌کنیم؟ :دی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">